Witamy na stronie CMK

Serdecznie zapraszamy

maxresdefault

UWAGA
Pragnąc zapewnić bezpieczeństwo uczestników Częstochowskiej Masy Krytycznej na jak najwyższym poziomie, planujemy powiększenie grona naszych dotychczasowych Wolontariuszy poszukując nowych osób do współpracy. 🙂
Ogłaszamy więc casting na Wolontariuszy Częstochowskiej Masy Krytycznej. Ludzi, którzy chcieliby wesprzeć Nas przede wszystkim podczas zabezpieczenia przejazdów. 🚴‍♀️ Głównym zadaniem Wolontariuszy będzie pilnowanie bezpieczeństwa przejazdu uczestników Częstochowskiej Masy Krytycznej czy pilnowanie, aby jechać w zwartej grupie.
Wymagania:
• chęć do pomocy i pasja z jazdy rowerem🚴‍♀️🥰
• ukończone 18 lat👩‍🦰🧑‍
• posiadanie sprawnego roweru🚴‍♀️

Ze swojej strony zapewniamy oznakowanie 🦺każdego z Wolontariuszy, wspaniałą atmosferę, 🤩dużo uśmiechu.😃 Wszelkie kwestie formalno-prawne związane pozwoleniami na przejazdy leżą po Naszej stronie.

Nie bójcie się – wszystko Wam pokażemy.😃

Osoby chętne będą mogły również spróbować swoich sił na rikszy.🚲

Zgłoszenia lub ewentualne pytania prosimy przesyłać poprzez wiadomość na profilu Facebook Częstochowskiej Masy Krytycznej lub przez adres mailowy  Kliknij

czwa

Masa Krytyczna to nieformalny ruch rowerzystów, polegający na manifestowaniu obecności oraz domaganiu się uznania swoich praw. Masa krytyczna wyróżnia się formą, która polega na przejeździe maksymalnie licznej grupy rowerzystów przez miasto pod hasłem
"My nie blokujemy ruchu, my jesteśmy ruchem".
Celem masy krytycznej jest zwrócenie uwagi społeczeństwa oraz władz na problemy rowerzystów - brak tolerancji ze strony kierowców innych pojazdów oraz brak infrastruktury rowerowej (ścieżek rowerowych). Obecnie przejazdy takie nie do końca są możliwe. Jednak sama idea Masy Krytycznej to także zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo rowerzystów, w różnym tego słowa znaczeniu. Jak już wcześniej informowaliśmy mamy pomysł na kilka projektów mających na celu podtrzymania (choć częściowo) ideę Masy Krytycznej.Powoli ruszamy z realizacją jednego z nich pod nazwą BĄDŹ BEZPIECZNY NA ROWERZE. Chwilowo nie chcemy zdradzać zbyt dużo szczegółów. Liczymy, że wkrótce każdy znajdzie tu coś dla siebie. Jeżeli projekt Wam się spodoba będziemy starać się go kontynuować, nawet gdy już wrócimy do normalności.

slide 44Zapewne pamiętacie, że na czerwcowej 88 Masie mieliśmy problem z wystartowaniem ze względu na kwestię posiadania przez uczestników obowiązkowego wyposażenia roweru i uprawnień do jazdy po drogach publicznych (karty rowerowe w przypadku nieletnich). Zgodnie z obietnicą złożoną policji, która była warunkiem odstąpienia od szczegółowej kontroli i puszczenie przejazdu Masy, podaję Wam do wiadomości w co powinien być wyposażony rower uczestnika Masy. Kto się do tego nie dostosuje bierze udział w Masie na własną odpowiedzialność!!! Postaramy się, aby organizatorzy byli w posiadaniu sporej ilości dzwonków i czerwonych odblasków na tył roweru, które to rzeczy będzie sobie można pożyczyć przed przejazdem jeśli nie ma się swoich.Zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia" (zaktualizowanym w październiku 2012 roku) każdy rower musi być wyposażony w:- co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym (od 2012 roku) światłem - czyli np. lampka przednia na baterie, lub dynamo - dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy (CZYLI NP W SŁONECZNY DZIEŃ NIE MUSIMY ICH MIEĆ ZAMONTOWANYCH NA ROWERZE A TYM BARDZIEJ JEŹDZIĆ NA WŁĄCZONYCH ŚWIATŁACH PRZEZ CAŁĄ DOBĘ!!!).

- co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe

- co najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym, lub migającym (od 2002 roku) światłem,
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,
- kierunkowskazy - tylko w przypadku kiedy konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką. Dodatkowo rower może (ale nie musi) być wyposażony w:- światła odblaskowe umieszczone na pedałach (barwy żółtej samochodowej),
- światło odblaskowe barwy białej z przodu roweru
- dowolną ilość odblasków na kołach - ale co najmniej po jednym na każdym kole (barwy żółtej samochodowej)
- pasek odblaskowy na oponie lub kole.

criticalmass

Masa Krytyczna to nieformalny ruch społeczny polegający na spotykaniu się w określonym czasie i miejscu jak największej ilości rowerzystów i ich wspólnym przejeździe przez ulice miasta.

Ruch ten został zapoczątkowany w 1992 roku w San Francisco i szybko rozprzestrzeniał się na inne miasta na całym świecie. W swoim założeniu Masa Krytyczna ma zwracać uwagę innych mieszkańców miast, głównie kierowców samochodów na problemy zazwyczaj ignorowanych na drodze rowerzystów. Hasłem przewodnim Masy jest stwierdzenie: "My nie blokujemy ruchu, my jesteśmy ruchem". Zasadniczo przejazdy Mas Krytycznych odbywają się w tym samym terminie: jest to zawsze ostatni piątek miesiąca i zawsze godzina 18:00. Aczkolwiek terminu „Masa Krytyczna” używa się również na określenie przejazdów nie odbywających się cyklicznie, np. tylko kilka razy do roku. W jednym z takich przejazdów w 2008 roku, który odbył się w Budapeszcie wzięło udział 80.000 rowerzystów.

W Polsce pierwszy przejazd Masy Krytycznej odbył się w 1997 roku w Opolu. Od tego momentu do organizacji imprezy włączyły się w zasadzie wszystkie większe miasta w Polsce. Do ich grona zalicza się również Częstochowa, w której to pierwszy przejazd Masy odbył się w sierpniu 2004 roku. Od tego momentu do dziś udało się zorganizować kilkadziesiąt edycji imprezy, której trasa przebiega przez ścisłe centrum Częstochowy. Powoli zbliżamy się do setnej Masy :) Na Częstochowską Masę Krytyczną przyjeżdżają w chwili obecnej całe rodziny i ludzie w różnym wieku, nie wyłączając osób starszych oraz kilkulatków. W najliczniejszym przejazdach Masy Krytycznej w Częstochowie wzięło udział ponad 400 rowerzystek i rowerzystów.

Pierwszymi organizatorami Masy Krytycznej w Częstochowie byli uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta na czele z uczniem tej szkoły Mateuszem Lewandowskim. Od tego momentu organizatorami  przejazdów zajmowały się różne osoby a w chwili obecnej zajmuje się tym niezrzeszona i nie powiązana z żadnym środowiskiem politycznym grupa kilku pasjonatów dwóch kółek.

W chwili obecnej Masa Krytyczna w Częstochowie odbywa się cyklicznie, włączając w to miesiące zimowe. Jej uczestnicy angażują się aktywnie we wszystkie sprawy związane z ruchem rowerowym w mieście. Starają się mieć wpływ na kształt infrastruktury rowerowej, aczkolwiek współpraca z miejskimi urzędnikami w tej materii pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Jednak uczestnicy i organizatorzy Masy Krytycznej mają nadzieję, że ten fakt w najbliższym czasie ulegnie radykalnej zmianie.

Copyright © 2024 Częstochowska Masa Krytyczna Rights Reserved.